
Een tijd geleden interviewde ik voor een artikel in Men’s Health dr. Evelien Dekker, Maag-Darm-Lever-arts bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Dekker is een autoriteit op het gebied van darmkanker en is een van de projectleiders van de werkgroep “Screening op dikkedarmkanker”. Het werd niet alleen een ontzettend leuk interview, maar het gesprek leverde bovendien een aantal interessante weetjes op over het verband tussen darmkanker en voeding.
Voorkom overgewicht
Jammer voor de lekkerbekken hier op cheffen, maar het eerste advies houdt meteen in dat je wellicht minder moet gaan eten. Overgewicht is niet alleen een belangrijke risicofactor voor diabetes en hart- en vaatziekten, maar ook voor verschillende vormen van kanker, zoals alvleesklier-, galblaas,- slokdarm- en nierkanker. Ook voor darmkanker zijn de aanwijzingen vrij sterk dat overgewicht een rol speelt. Bij mannen is de invloed van overgewicht waarschijnlijk zelfs nog groter dan bij vrouwen.
Een tweede voordeel van een slanke lijn: met een gezond gewicht verklein je de kans op suikerziekte. Suikerziekte en het voorstadium daarvan (insulineresistentie) lijken de kans op darmkanker te vergroten. Insuline speelt een rol bij de groei van tumoren.
Ja inderdaad, meer groenten en fruit
Veel groenten en fruit eten verkleint de kans op darmkanker. Volgens Evelien Dekker is nog niet duidelijk of dat nu door de vezels, het foliumzuur, de antioxidanten of andere factoren komt. Maar het is wel duidelijk dat groenten en fruit zeker helpen tegen darmkanker. Veelbelovend in de strijd tegen darmkanker zijn frambozen. Onderzoekers van de universiteit in Ohio voerden een aantal ratten grote hoeveelheden frambozen en injecteerden de beesten daarna met een stof die darmkanker veroorzaakt. De ratten die frambozen kregen, ontwikkelden 80% minder tumoren dan de ratten die geen frambozen kregen. Van de groenten zijn koolsoorten (broccoli!) en groene bladgroenten waarschijnlijk de beste keuzes voor je darm. Groene bladgroenten bevatten veel foliumzuur, een stof die in veel onderzoeken naar darmkanker als preventieve factor wordt genoemd.
Meer calcium
Volgens Evelien Dekker zijn er aardig wat aanwijzingen dat calcium de kans op darmkanker verkleint. Hoe dat nu precies komt, is nog een raadsel. Magere zuivel zorgt niet alleen voor je dagelijkse portie calcium, maar helpt volgens diverse onderzoeken ook overgewicht voorkomen. Met een glas magere melk ben je dus lekker bezig…..
Word een peer
Een betere reden om van je bierbuik af te komen is er niet. Een appelvormig figuur (dus met relatief veel vet in de buikstreek) is ongezonder dan een peervormig figuur (waarbij het vet meer op de kont, heupen en dijen zit). Let op: je kunt dus ook een normaal gewicht hebben, maar nog steeds relatief te veel vet in je buik. Een Europees onderzoek van onder andere het RIVM en het UMC Utrecht toonde aan dat een grote buikomvang of een grote buik in verhouding tot de heupen zeer waarschijnlijk een verhoogde kans op darmkanker geeft. Deze kans is bijna anderhalf keer zo groot voor mannen met een buikomvang van meer dan 102 cm. Mocht je je buikomvang willen meten: leg het meetlint net onder de navel rond je middel.
Minder rund en varken, vaker vis
Als je meer dan 160 gram rood vlees (varkensvlees en rundvlees) per dag eet, heb je 35% meer kans op darmkanker. Dit ontdekten dezelfde Europese onderzoekers die ook het belang van een peervormig figuur vaststelden. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom grote hoeveelheden rood vlees slecht zijn, maar waarschijnlijk komt het door het haem-ijzer, een vorm van ijzer die alleen in rood vlees voorkomt. Wit vlees, zoals kip en ander gevogelte, heeft geen invloed op darmkanker. Omega-3 vetten in vette vis (haring, makreel) beschermen zeer waarschijnlijk tegen darmkanker. Blief je geen vis? Eet dan walnoten, lijnzaad(olie), groene bladgroenten of de met omega-3 verrijkte eieren.
Minder (hard) drinken
Meer dan drie glazen alcohol per dag vergroot de kans op kanker in het spijsverteringskanaal, waaronder de darm. Het maakt daarbij niet uit welke soort je drinkt: bier, wijn en sterke drank zijn allemaal bad news voor je darmen. En om het echt ongezellig te maken: roken is uiteraard uit den boze.


























Reacties (2)
Rokende en drinkende Joris Driepeer hier,
Miss Health, valt er ook te compenseren binnen deze gewoontes/gewoonten? Ik rook een weinig en drink af en toe te veel, maar eet heel veel groente, fruit, melk en vis. Zelfs meer dan voorgeschreven. Fruit ik mijn sigaretten weg? En vis ik genoeg om mijn consumpties weg te spoelen?
Mister Kitchen 3 | 29 maart 2007 11:06
Tja, Joris Driepeer, was het maar zo eenvoudig....
Het is wel zo dat sommige goede gewoonten de slechte gewoonten wat afzwakken. Zo hebben rokers die heel veel broccoli eten, minder kans om longkanker te krijgen. Echter, die kans op longkanker is nog steeds groter dan bij mensen die niet roken. Verder fruit je niet zozeer je sigaretten weg, maar rook je eigenlijk eerder je fruit weg. Rokers hebben veel meer vitamine C nodig dan niet-rokers omdat roken vitamine C in het lichaam afbreekt. Dus misschien eet jij nog steeds te weinig groenten en fruit, ondanks dat je de aanbevolen hoeveelheden ruim haalt.
Maar concreet: er zijn rekenmodellen ontwikkeld die je risico op een bepaalde ziekte uitrekenen. Daarbij wordt gekeken naar je leefstijl, erfelijkheid, medische voorgeschiedenis enzovoort. Eet je veel fruit dan daalt je kans op darmkanker, eet je veel rood vlees dan stijgt je kans op darmkanker enzovoort. Dus met goede gewoonten verminder je je algemene kans op darmkanker, maar je kunt niet stellen dat het effect van andere slechte gewoonten daarmee helemaal teniet wordt gedaan....
Snap je het nog?
Miss Health | 29 maart 2007 15:36