Masculinair weblog


De Cheffen

what's cookin'


Warning: include() [function.include]: URL file-access is disabled in the server configuration in /www/c/h/e/cheffen.nl/public_html/aardappoll/index.php on line 1

Warning: include(http://cheffen.nl/aardappoll/top.php) [function.include]: failed to open stream: no suitable wrapper could be found in /www/c/h/e/cheffen.nl/public_html/aardappoll/index.php on line 1

Warning: include() [function.include]: Failed opening 'http://cheffen.nl/aardappoll/top.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/share/pear:/www/scripts/webshop:/www/scripts/public') in /www/c/h/e/cheffen.nl/public_html/aardappoll/index.php on line 1
Wat is/wordt de culinaire tv hit van dit seizoen?
Smaken verschillen (kloon 1)
Wie is de chef? (kloon 2)
Eten & Daten (vreet je date)
Herrie aan de horizon (koken is blaffen)
Eet smakelijk (slachten met Llink)
Life & Cooking (nu al een klassieker)
The Taste of Life (op reis met Miele)
Fuck 'em all, ik kijk BBC!

Resultaten

Recente Reacties




Mister Kitchen

Gentlemen...claim your kitchen!

« Stille nacht | Home | Panne del Toni oftewel panettone »

Chocolade mmmmmmmmmmm!

chocolade%20haas_edited.jpg

Soms is het niet leuk om Miss Health te zijn. Komt Miss Blossom of Mister Kitchen 1 met een heerlijk menu, is aan mij weer de ondankbare taak om te vertellen dat het niet gezond, niet goed voor je sixpack, niet verantwoord voor je hart of niet goed voor je prostaat is.
Deze week is het anders. Chocolade mag, elke dag. Dus heren, mochten jullie het geluk hebben de dame op de foto in het kerststalletje onder je kerstboom aan te treffen, wijs haar dan niet de deur. Mocht je de pech hebben dat deze dame niet onder je kerstboom ligt, dan zijn chocolade kerstkransjes een goed alternatief.

Uit recent onderzoek van de universiteit van Wageningen en het RIVM is gebleken dat mannen die dagelijks tien gram pure chocolade eten, 50% minder kans hebben om te overlijden aan hart- en vaatziekten! En dat is echt heel veel! Deze mannen hebben een lagere bloeddruk en soepelere bloedvaten. De gunstige effecten van cacao op de gezondheid zijn te danken aan flavonolen, een bepaalde soort –ja, daar zijn ze weer- antioxidanten.

Bovendien -en nu spreek ik als vrouw en dus ervaren chocolade-eter- is er geen enkel voedsel dat voor zo'n gelukzalig gevoel kan zorgen als chocolade. Wat let je nog...
Fijne kerstdagen!

Reacties (9)

Tja. Als notoir roker, drinker en chocolade-eter stemmen berichten die mijn leefpatroon een zekere goedkeuring verlenen mij altijd vrolijk. Edoch, zonder de Mister Science te willen spelen (maar waar is hij in het rijtje!), in het begeleidende persbericht van het RIVM staat de volgende passage:
"Zij [de onderzoekers] vinden het overigens nog te vroeg voor de conclusie dat het gebruik van voedingsmiddelen met cacao goed is voor bloeddruk en hart- en bloedvaten."

Helaas, pindakaas dus. Chocolade, elke dag, goed voor je? Ja, natuurlijk! Maar gezond? Dat valt nog te bezien.

groetjes
Eddi

Beste Nice guy Eddi
Leuk dat je de moeite hebt genomen het bericht op de site van het RIVM na te lezen. Ook ik had uiteraard de passage gezien waar je naar verwijst. De ervaring leert dat wetenschappers altijd erg voorzichtig zijn bij het duiden van epidemiologische onderzoeken. Het gaat immers om statistische verbanden en dus is het bewijs dan nooit helemaal spijkerhard. Elke zichzelf respecterende wetenschapper zal dus altijd een slag om de arm houden. Toch ben ik zo (eigen)wijs geweest om te zeggen dat chocolade -in beperkte mate- gezond is. Dit onderzoek is namelijk niet het eerste onderzoek dat de voordelen van chocolade laat zien.
Ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen, zodat je alvast weer een slechte gewoonte in een goede hebt kunnen omturnen.

Beste,

Chocolade is inderdaad niet alleen lekker, het is nog goed voor je ook!

Bekijk het filmpje maar eens op www.chocoladeval.nl/film.

Beste K. Haar,

Dat Chocola goed voor je is, dat is nog te verkopen. Maar kinderen vetmesten met nougat, soesjes, lange vingers en marshmellows; wat zijn dat voor filmpjes.

Helemaal eens met MK3. Ik vind dat filmpje echt op het randje...
Bovendien: wat zit er in jullie fontein? Als het geen pure chocolade is, dan is het helemaal niet zo gezond. Melk in melkchocolade vermindert het gezonde effect van de flavonolen. Dus....

diep beneden de pijl.
in de jeugd krijgen kinderen alleen maar puistjes van chocolade. Het is een heerlijke lekkernij maar niet iedere dag.


met vriendelijke groet
Klaas junior III

Hallo daar,

Inderdaad Klaas janssen III ik vind he zeer slecht bedacht.

Groetjes Willem van den Hogenszwaart.

Dat je er puistjes van krijgt, is grote onzin. Ik als puist hebbende tiener kan dat zeggen. Het komt niet door de chocola, maar door het vet dat erin zit! Dus ook van patat, chips etc etc krijg je puistjes, niet persé van chocola. Verder heb je zeker ook al heeeeeeeeeeeeeel veel minder puistjes als je je gezicht goed wast.

groetjes romy

Plaats een reactie



Stuur door

Doorsturen naar (e-mail):

Uw e-mail adres:

Uw bericht (optioneel):


Culinaire Agenda


Cheffen TV




Vraag het Cheffen

» Boudin blanc
Waar koop ik boudin blanc ik woon in Wassenaar, NL

» Boudin blanc
Waar koop ik boudin blanc ik woon in Wasenaar met

» waar kan ik bresaola kopen?
Onlangs ben ik een recept tegengekomen waarbij bresaola werd gebruikt.

Rubrieken

Weekmenus
met achtergrondinformatie

Te koop:


Nu gratis een eigen regel tekst op de achterkant toevoegen

Meest actuele recensies
door mannen beoordeeld



Top 5 spraakmakend


Cheffen TV: Naked Cheffen (111)

Uitslag Poll & win de Larousse Gastronomique paperback! (afgelopen!) (94)

Jamie update én zijn gesigneerde boek winnen! (70)

Spannende slagzin: doe mee en win! (62)

Jimmy winnen? (afgelopen, winnaars bekend) (54)